Toshiba varmepumper

//Toshiba varmepumper

Toshiba varmepumper

Toshiba er et kjent og kjært merke for de fleste av oss. Men visste du at Toshiba sine varmepumper er spesielt utviklet for norsk klima, og at du får et mer behagelig inneklima på kjøpet? Toshiba har vært selve oppfinneren og utvikleren av mye av teknologien som i dag brukes i varmepumper over hele verden, og deres fokus på innovasjon har gitt dem både gode testresultater over lang tid samt flerfoldige priser og utmerkelser. En varmepumpe fra Toshiba kommer fra en norsk importør som samarbeider tett med fabrikken for å kunne utvikle de beste varmepumpene for norske vintre. Til sammen gjør alt dette at en Toshiba varmepumpe vil være et meget godt valg!

Historie

Toshiba er et konsern som ble grunnlagt i Japan i 1939, men den spede starten kom allerede i 1875, da Tanaka Engineering Works ble etablert. Dette var Japans første produsent av telegrafutstyr, og skulle med tiden utvikle seg til det som altså ble til Toshiba i 1939. Og helt siden 1939 har Toshiba utviklet ny teknologi på flere områder, hele tiden med et tydelig mål om å være til nytte for samfunnet. I dag er Toshibas avdeling for varmepumper og air conditioning en del av selskapet Toshiba Carrier Corporation.

Allerede på 50-tallet lanserte Toshiba den første air conditioningen for boliger.  I 1961 kom verdens første splitt-air conditioning, og en videreutvikling av denne fulgte i 1967, da Toshiba lanserte den første rullestempelkompressoren. I dag er denne teknologien dominerende innen luft-luft-varmepumper.

Selskapet var imidlertid ikke fornøyde med å ha skapt en ny standard på markedet, og fortsatte sin stadige utvikling av nye og bedre produkter. I 1981 presenterte de inverterteknologien med turtallsergulering for rullestempelkompressoren, og i 1993 kom en digital twin rullestempelkompressor for enda bedre effekt.

I 1997 skjer det også noe med tanke på forbedring av inneklimaet. Toshiba lanserer Daiseikai, som er et av markedets mest avanserte elektrostatiske luftfiltre for et sunt, rent og helsefremmende inneklima. Denne varmepumpen blir kåret til årets energispareprodukt i 2009 av japanske myndigheter, men før vi kommer så langt, har Toshiba allerede i 1999 rukket å fase ut bruken av ozonskadelig kuldemedium og introdusere R410A, for å kunne lage varmepumper som er enda bedre for miljøet. Og i 2001 får også deres Inverter rullekompressor en pris fra det japanske Nærings- og industridepartementet.

Vi ser altså at i over 60 år har Toshiba fremstått som en sentral aktør på varmepumpemarkedet, og de har forsket, designet og utviklet kreative og nyskapende løsninger for inneklimaregulering. For sitt arbeid har de blitt belønnet med flere ettertraktede priser både innen teknologi og miljø.

De var de første som lanserte splitt-systemet med en utedel og en innedel, begge forbundet av en lukket kjølekrets. Dette er den samme teknologien som man finner i alle luft-luft-varmepumper i dag, og andre varmepumpeprodusenter har også trykket inverter-teknologien som Toshiba oppfant, til sitt bryst. Toshiba er altså utvikleren av mye av den teknologien vi kjenner fra moderne varmepumper i dag, og de fleste andre varmepumpeprodusenter har tatt i bruk det som Toshiba har forsket frem.

Men Toshiba er ikke bare varmepumper. Det er et verdensomspennende selskap, som blant annet utvikler fornybar hydroenergi og termisk energi, arbeider med vannkraft og bidrar til å skape et energinettverk for mennesker over hele verden. Et annet viktig satsingsområde for Toshiba er infrastruktur; de er seg sitt ansvar bevisst – som et stort selskap har de en stor mulighet til å bidra til å skape et bærekraftig samfunn. De arbeider med å utvikle miljøvennlige løsninger innen vannforsyning, veier, jernbane og luftkondisjonering, og produserer også medisinsk utstyr, hvitevarer, datamaskiner, mikroelektronikk og ulike lagringsenheter.

Toshiba bruker altså sin kompetanse på forbilledlig, tverrfaglig vis, gjennom å utnytte all kompetansen fra de ulike industriene og gjøre bruk av den i hele selskapet. Toshibas varmepumper skal være tilpasset folks teknologiske hverdag, og skal dekke alle behov en forbruker måtte ha. Dette innebærer også at Toshiba har, sammen med sin norske importør ABK, utviklet en egen nordisk produktserie som er laget spesielt for å tåle det nordiske klimaet.

Toshiba i Norge

Det norske firmaet ABK har ansatt sin egen ingeniør og produktutvikler fra Toshiba i Japan, Katashi Tarekado. Han analyserer forskjellige aspekter som er spesielt for det norske markedet, som for eksempel klima og behov ut fra det samt et typisk norsk forbruksmønster, og rapporterer dette videre til Toshiba sentralt, slik at de kan ta dette med i sin produktserie som er tilpasset til Norge og Norden. Dette gjør at Toshiba kan tilby oss varmepumper som gir optimal drift og energisparing – vi krever at varmepumpene våre er høyeffektive, samtidig som de skal bruke minst mulig strøm, og nettopp dette er det Toshiba har spesialisert seg på.

Alle Toshibas varmepumper er testet i virkeligheten, og disse testene gjøres i Norge og i Finland. Alle testresultater rapporteres tilbake til fabrikken, slik at de får informasjon om hvordan produktene fungerer i virkelige, kalde forhold. Disse resultatene tar fabrikken så med i sin videreutvikling av produktene, og slik fortsetter det til Toshiba har et produkt de er fornøyde nok med til at de vil sende det ut til det krevende, norske markedet. For eksempel kan Daisekai 9 produsere hele 4500 W når temperaturen er -15 C, og imponerende 2900 W når gradestokken viser -25 grader. Dette er spesielt tilpasset til kaldt innlandsklima. Samtidig har de også et utvalg andre modeller som er tilpasset varmere kystklima, og disse modellene gir en tilsvarende stor energibesparelse siden varmebehovet ikke er like stort.

Dessuten har Toshiba noen smarte funksjoner for norske hjem: En stillemodus for tilnærmet lydløs drift om natten, samt en avrim nå-funksjon som lar deg avrime varmepumpen utenom standard avriming. Dette er veldig kjekt hvis været viser seg fra sin litt mer ekstreme side! Og sist, men ikke minst, så har Toshiba en egen peisfunksjon. Her brukes varmepumpen til å spre varmen fra peisen, uten at varmepumpen selv varmer eller kjøler. Alle disse funksjonene er enkle å bruke, med egne knapper på fjernkontrollen for hver funksjon.

Toshibas filosofi

Toshibagruppen har en filosofi som understreker respekt for mennesker, å skape nye verdier, og å bidra til samfunnet. De legger stor vekt på å handle med integritet i alle sine businesstransaksjoner, og verdsetter og opererer under prinsippene for rettferdighet, integritet og åpenhet. De ønsker å bidra til å forme et bærekraftig samfunn. Målet deres er å manøvrere et selskap av høy kvalitet, som en del av en global enterprise, og å understreke balansen mellom miljøet, menneskerettigheter og lokalsamfunn. Her finner vi også prinsippet om å prioritere liv og sikkerhet først, deretter å imøtekomme og overholde lover, regler, sosiale normer samt etikk.

Toshibagruppens forpliktelse mot mennesker og fremtid

Toshibagruppen har valgt å uttrykke dette som en forpliktelse, der de sier at de basert på sin totale forpliktelse mot mennesker og fremtiden er fast bestemt på å gi folk en bedre livskvalitet, og å gjøre det de kan for å sikre at fremskrittet fortsetter i alle lokalsamfunn i verden.

De lover å jobbe for å tilfredsstille behovene til alle mennesker, særlig sine kunder, interessenter og ansatte, ved å implementere en fremtidsrettet selskapsstrategi samtidig som de holder seg til ansvarlige og imøtekommende businessaktiviteter. I tillegg bidrar de aktivt til å videreføre målene i samfunnet.

I tillegg jobber de stadig for å skape produkter og service som forbedrer menneskenes liv, gjennom å kontinuerlig utvikle ny og innovativ teknologi innen områdene energi og elektronikk. De søker konstant nye innfallsvinkler som kan realisere verdenssamfunnets mål, inkludert målene om å forbedre det globale miljøet.

By |2018-11-01T05:28:29+00:00November 1st, 2018|Varmepumpeprodusenter|0 Comments

Leave A Comment