Vaillant varmepumper

//Vaillant varmepumper

Vaillant varmepumper

Vaillant er opprinnelig et tysk firma med en historie som strekker seg tilbake til 1874. I Norge finner vi dem fra 2008; da ble Vaillant Group Norge AS grunnlagt. Det er et heleid datterselskap av Vaillant Group, og er et av de markedsledende selskapene internasjonalt innen varme- og klimateknologi. De skaper og produserer flere ulike løsninger for deg som leter etter best mulig komfort for boligen din, alt fra varmeapparater som går på strøm, til totale varmeløsninger som er basert på å gjenbruke regenerativ energi.

Fra Vaillant kan du få det du ønsker, nærmest skreddersydd til deg og dine behov. De har fokus på miljøvennlige løsninger, og har flere produkter som både sparer miljøet for belastning samtidig som de sparer deg for penger og ubehag knyttet til dårlig oppvarming og klimaregulering. Systemene fra Vaillant er både intelligente og effektive, samtidig som det fortsatt er et selskap som er 100% familieeid, et selskap til å stole på.

Historie

Vaillants historie starter i 1874. Da grunnla Johann Vaillant, som var det tiende barnet i en barnerik familie, sitt eget verksted som kobbersmed og pumpeprodusent i Remscheid i Tyskland. Dette var starten på en suksess, selv om ingen helt visste hvor stor denne suksessen skulle bli. Et hint om dette kom imidlertid i 1894, da Johann Vaillant introduserte en gass-badevannvarmer med et lukket system: Vannet ble varmet opp av gassflammer inne i et lukket rørsystem, slik at det slapp å komme i direkte kontakt med den skadelige gassen. Dette var en baderomsrevolusjon, og ble etter hvert en standard.

I 1899 velger Vaillant en hare som logo, og denne haren har gjennomgått mange moderniseringer over årenes løp. I dag er den en av de mest kjente logoene innenfor varmeteknologi i Europa. Noen år senere kommer Vaillant med nok en baderomsrevolusjon: En vegghengt badevannvarmer. Johann Vaillant blir den første til å produsere en vannvarmer som man kan henge direkte på veggen, en oppfinnelse som skaper betydelig mer plass på badet – noe som var velkomment i de fleste hjem, preget som de var av mange barn og liten plass.

Sentralvarmen er også en Vaillant-oppfinnelse. Denne ble introdusert i 1924, og ble en suksess: Med en sentralvarme som hadde flere mindre systemer tilknyttet seg, kunne man for første gang varme opp flere rom i ett enkelt system.

Vaillant har stått for flere av de store nyvinningene innen varmeteknologi siden selskapet ble startet, og det vil bli for omfattende å gå inn på alt her. Men i 1970 begynner Vaillant å ekspandere til flere europeiske land, og de fortsetter å lage stadig nye og forbedrede kjeler, varmepumper og komme med store bidrag til oppvarmingsteknologien. I 1997 kommer de med sitt solvarmesystem, og viser med det at de klarer å henge med på fremtidens krav. I 2001 blir Vaillant omformet til et konsern. Det nye konsernet fortsetter å markedsføre merkevarene separat i de forskjellige europeiske landene. I tillegg overtar de andre merkevarer for å få en større portefølje og bedre kunne møte etterspørselen på markedet.

I 2007 gjør Vaillant sin inntreden på det asiatiske markedet. De åpner en fabrikk i Wuxi i Kina, og får tilgang på det store asiatiske markedet med alle sine muligheter.

I tillegg fortsetter Vaillant sitt miljøbevisste arbeid, noe de viste allerede med sitt solvarmesystem at de var opptatt av. De lanserer flere varmepumper med ny og revolusjonerende teknologi, blant annet zeoTHERM, som gjør det mulig for husholdninger å gjøre bruk av de naturlige varmeegenskapene til zeolitt og vann. Dette er en varmepumpe som sparer mye energi, men den har også lave CO2-utslipp, og er derfor svært miljøvennlig.

De produserer også et såkalt familiekraftverk, som er designet med spesiell tanke på eneboliger og tomannsboliger. Dette kraftverket heter ecoPOWER 1.0, og er et totalt varmesystem for en hel bolig, som produserer både varme og elektrisitet. Dette er et produkt som lenge har manglet på markedet, og som viser godt hvordan Vaillant stadig klarer å tenke nytt og være innovative. De utvikler senere calorMATIC, som er en varmeregulator for huset, der du med enkle innstillinger oppnår ønsket romtemperatur.

Vaillant har stått for mange av de banebrytende oppfinnelsene innenfor varmeteknologi, og vil være et godt valg dersom du leter etter en varmepumpe!

Filosofi

Vaillant skal være et bærekraftig firma, og har en filosofi at som et familieeid firma som ser inn i fremtiden, har de et spesielt ansvar både for miljøet, for sine medarbeidere og for samfunnet. For Vaillant er økonomisk suksess, bærekraft og lønnsom vekst uløselig knyttet til et engasjement for sosiale og økologiske standarder.

Derfor har Vaillant, i et forsøk på å leve opp til dette, startet et såkalt S.E.E.D.S-program for å samle alle aktiviteter innen bærekraft her. S.E.E.D.S står på engelsk for bærekraft for miljø, medarbeidere, utvikling og produkter, og samfunn. Dette er Vaillants fire fokusområder, som er basert på en gjennomgripende forståelse av betydningen til bærekraft. Og noe som virkelig viser at Vaillant tar dette på alvor, er at ledelsen for dette programmet er direkte underlagt konsernsjefen.

Vaillants fire fokusområder

Vaillant innførte S.E.E.D.S i sitt selskap i 2011, og definerte ambisiøse mål og konkrete resultater man ønsket å oppnå innen disse fire fokusområdene. Hele den store internasjonale gruppen tar dette på største alvor, og jobber planmessig med å implementere disse strategiene. Vaillant har også stadige evalueringer for å se om jobben de gjør, er god nok.

  1. Vaillants mål for fokusområdet «utvikling og produkter»:
    • 80% omsetning på høyeffektive produkter
    • Redusere klimagassutslippene til produktporteføljen med 15%
    • Øke materialeffektiviteten med 15%

Vaillant tilbyr sine kunder energieffektive og miljøvennlige produkter, som skal være like effektive og miljøvennlige gjennom hele deres syklus fra produksjon via bruk til gjenvinning.

  1. Vaillants mål for fokusområdet «miljø»:
    • Redusere CO2-utslippene med 25%
    • Øke energieffektiviteten med 20%
    • Bruke 20% mindre vann
    • Produsere 20% mindre avfall

Vaillant sikter mot å bevare ressurser og å bruke dem på ansvarlig vis, for å redusere CO2-utslipp og for å aktivt beskytte miljøet. Derfor vil hele Vaillant-gruppen forfølge disse målene.

  1. Vaillants mål for fokusområdet «ansatte»:
    • Antall ulykker og hendelser skal være på null
    • Vaillant skal være den foretrukne arbeidsgiveren i sine områder.

Vaillants strategi om bærekraft former forretningskulturen, og de har en sterk tro på at de ansatte er selve hjertet og sjelen i dette familieeide selskapet. Derfor ønsker de å fremstå som den mest attraktive arbeidsgiveren, både for nye søkere og gamle ansatte.

  1. Vaillants mål for fokusområdet «samfunn»:
    • FNs ti prinsipper for globale selskap skal være gjeldende
    • En strategisk orientering av alt sosialt arbeid selskapet gjør
    • En systematisk dialog med interessenter

Vaillant tar sitt sosiale ansvar på største alvor, og er dedikert til både å skape sosial fremgang og en bedre velferd hos andre. De har et partnerskap med SOS Barnebyer, og forholder seg til FNs retningslinjer for internasjonale selskap.

What we offer our customers: products which are energy efficient and environmentally-friendly throughout their entire life cycle – from development to purchasing, production and use, all the way through to service and recycling.

Our goals for the focal area Environment

We aim to conserve resources and use them in a responsible manner, to reduce CO₂ emissions and also to actively protect and relieve the environment: the Vaillant Group has pledged to consistently pursue these goals.

Our goals for the focal area Employees

The S.E.E.D.S. sustainability strategy shapes the Vaillant Group’s corporate culture – we believe that our employees form the foundation and soul of our family-owned company. We aim to be an employer of choice, both for new applicants and existing employees.

Our goals for the focal area Society

The Vaillant Group is committed to its social responsibility. The company is dedicated to social advancement and improving the welfare of others – for instance through our strategic partnership with SOS Children’s Villages Worldwide and our recognition of the Ten Principles of the UN Global Compact in our supply chain.

By |2018-11-01T05:24:45+00:00November 1st, 2018|Varmepumpeprodusenter|0 Comments

Leave A Comment